-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48200 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا در قرآن كريم، دربارة محبت و دوست داشتن، مطلبي آمده است؟

قرآن كريم، دربارة محبت و دوستي، آيات قابل توجهي دارد كه در اين جا به چند نمونه از آنها اشاره ميكنيم:

1. محبت واقعي در پيروي از پيامبر6 است: قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ;(آل عمران،31) بگو: اگر خدا را دوست ميداريد از من پيروي كنيد تا خدا ]هم[ شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشد و خدا آمرزندة مهربان است.

2. دين، محبت و محبت، دين است; امام باقر7 ميفرمايد: آيا دين چيزي جز محبت است(كافي، كليني;، ج 8، ص 79، دارالكتب الاسلامية.); دين، محبت و محبت، دين است.(وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي، ج 16، ص 171، آلالبيت:.)

3. جمع ميان دوستي خدا با دوستي دشمنان خدا در يك دل، امكانپذير نيست: لآتَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاْ ?َخِرِ يُوَآدُّونَ مَنْ حَآدَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُو وَ لَوْ كَانُوَّاْ ءَابَآءَهُمْ أَوْ أَبْنَآءَهُمْ أَوْ إِخْوَ َنَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُم;(مجادله،22) هيچ گروهي را كه ايمان به خدا و روز قيامت دارد نمييابي كه با دشمنان خدا و رسولش دوستي كنند، هر چند پدران يا فرزندان يا برادران يا خويشاوندان آنها باشند.

4. دوست در سرنوشت انسان تأثير بسيار دارد: وَ يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَيَ يَدَيْهِ يَقُولُ يَـَـلَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلاً # يَـَوَيْلَتَيَ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاَ نًا خَلِيلاً # لَّقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَآءَنِي وَ كَانَ الشَّيْطَـَنُ لِلاْ ?ًِنسَـَنِ خَذُولاً;(فرقان،27ـ29) و به خاطر بياور روزي را كه ظالم دست خويش را از شدت حسرت به دندان ميگزد و ميگويد: اي كاش! با رسول خدا راهي برگزيده بودم. اي واي بر من! كاش فلان ]شخص گمراه[ را دوست خود انتخاب نكرده بودم! او مرا از ياد حق گمراه ساخت، بعد از آن كه آگاهي به سراغ من آمده بود، و شيطان هميشه مخذول كننده انسان بوده است.

5. دوستي براي غير خدا در قيامت تبديل به دشمني ميشود: الاْ ?َخِلآ َّءُ يَوْمَغذِم بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوُّ إِلآالْمُتَّقِينَ ;(زخرف،67) دوستان در آن روز دشمن يكديگرند، مگر پرهيزگاران.

6. رابطة مؤمنان در بين خود بر اساس دوستي و محبت است; مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّآءُ عَلَي الْكُفَّارِ رُحَمَآءُ بَيْنَهُم...(فتح، 29) محمد فرستادة خدا و كساني كه با او هستند در برابر كفار سرسخت و شديد و در ميان خود مهربانند.... آنها كانوني از عواطف و محبت نسبت به برادران و دوستان و همكيشان خود دارند.

در روايات اسلاميكه در تفسير آية فوق آمده است، تأكيد فراواني روي اصل رحمأ بينهم ديده ميشود. از جمله در حديثي از امامصادقوارد شده كه فرمود: مسلمان برادر مسلمان است و او ستم نميكند، تنهايش نميگذارد، تهديدش نميكند و سزاوار است مسلمان در ارتباط و پيوند و تعاون و محبت و مواسات با نيازمندان كوشش كند و نسبت به يكديگر مهربان باشند و تا مطابق گفته خداوند رحمأ بينهم نسبت به يكديگر با محبت رفتار كنيد و حتي در غياب آنها نسبت به امورشان دلسوزي كنيد، آنگونه كه انصار در عصر رسول اللّه بودند(نورالثقلين، حويزي، ج 5، ص 77، نشر اسماعيليان.)

7. محبت و رحمت، مبناي اصلي خانواده است; ... وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً; (روم، 21) و در ميانتان مودت و رحمت قرار داد هر چند آيه فوق محبت و رحمت را ميان دو همسر بيان ميكند; ولي اين احتمال وجود دارد كه تعبير بينكم اشاره به همه انسانها باشد، كه با يكديگر مهربان و با محبت باشند.(ر.ك: تفسير نمونه، آيةاللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 16، ص 392 ; ج 22، ص 113، دارالكتب الاسلامية.)

8. صلة رحم يكي از راههاي عملي محبت است; ...وَتُقَطِّعُوَّا أَرْحَامَكُمْ أُولَـََّئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّه;(محمد، 22و23) امّا اگر رويگردان شويد، آيا جز اين انتظار ميرود كه در زمين فساد كنيد و قطع رحم نماييد. آنها كساني هستند كه خداوند از رحمت خويش دورشان ساخته....

در روايتي از امامسجاد7 ميخوانيم كه به فرزندش امامباقر7 فرمود: فرزندم از دوستي با افرادي كه پيوند خويشاوندي را قطع كرده و نسبت به ارحام خود بدرفتاري ميكنند بر حذر باش...(اصول كافي، شيخ كليني;، ج 2، باب من تكره مجالسته، ح 7، دار احيأ التراث العربي.)

9. برادري و صلح و دوستي از سفارشات قرآن است: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُم;(حجرات، 10) مؤمنان برادر يكديگرند، بنابراين ميان دو برادر خود صلح برقرار سازيد

و..

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.